Distaal bicepspeesletsel

De biceps is een spier aan de voorzijde van de bovenarm, die uit twee delen bestaat: een lange en een korte pees. Deze proximale pezen hechten rond het schoudergewricht aan, terwijl aan de andere kant van de spier de distale pees aanhecht op de onderarm, net voorbij de elleboogplooi. De bicepsspier zorgt voor het buigen van de elleboog(flexie) en de handpalm naar boven gedraaid kan worden (supinatie).

bicepspees-anatomie

Dit artikel gaat over distale bicepspeesletsels, dus de aanhechting van de pees in de elleboogplooi. Er zijn 3 aandoeningen die de distale biceps kunnen treffen: bicepstendinitis, bicepstendinose en de distale bicepspeesruptuur. Bicepstendinitis is een ontsteking van de distale bicepspees, die kan ontstaan bij overbelasting van de pees door repeterende bewegingen.

Bij bicepstendinose is er geen ontsteking in de spier, maar is de kwaliteit wel achteruit gegaan, bijvoorbeeld door ouderdom, roken, gebruik van steroïden, etc.

Als er sprake is van een zwakke bicepspees of bij een plotselinge buigbeweging van de elleboog tegen weerstand (zoals bij gewichtheffen) kan de bicepspees losscheuren van het bot in de onderarm. Dit noemt men een distale bicepspeesruptuur.

Symptomen

Bicepstendinitis en bicepstendinose ontstaan geleidelijk. De aandoeningen kenmerken zich door pijn in de elleboogplooi bij het buigen van de elleboog en het naar boven draaien van de handpalm, met name bij weerstand.

Distale bicepspeesruptuur ontstaat plotseling bij een buigbeweging van de elleboog en zorgt voor directe pijn en blauwverkleuring in de elleboogplooi. In veel gevallen is het buigen van de elleboog en naar boven draaien van de handpalm niet of beperkt mogelijk. Typisch voor een acute distale bicepspeesruptuur is het ‘poppeye sign’ (zie onderstaande afbeelding).

bicepspees-poppeye-sign

Onderzoek en diagnose

Uw arts of fysiotherapeut zal tijdens een vraaggesprek en het lichamelijk onderzoek de diagnose trachten vast te stellen. Bij dit lichamelijke onderzoek zullen er specifieke bewegingen gemaakt worden om te onderzoeken waar de pijn of beperking zich bevindt en kan worden opgewekt. Daarnaast zullen er enkele testen worden uitgevoerd om te kijken of de distale bicepspees nog in tact is, een voorbeeld hiervan is de Hook test, waarbij de onderzoeker probeert met zijn of haar vinger de bicepspees aan te haken (zie afbeelding).

bicepspees-hook-test

Mogelijkheden voor aanvullend onderzoek zijn een echo of MRI-scan, hierop kan worden gezien of er een ontstekingsreactie is rondom de pees, of dat deze dunner of helemaal afgescheurd is.

Behandeling

In veel gevallen is rust, het vermijden/wegnemen van de oorzaak van de klacht en daarna fysiotherapie voldoende om de bicepspees te laten herstellen. Bij een acute distale bicepspeesruptuur kan de arts samen met u beslissen om door middel van een operatie de pees terug te hechten op de onderarm.

ADVERTENTIE
Adverteer hier